Както вече изяснихме, Маркет Мейкърите предоставят ликвидност на спекулантите и по този начин винаги заемат обратната позиция.
Когато спекулантите купуват - маркет мейкърите продават. И обратно.
Маркет мейкърите не само че знаят как е позиционирана във всеки един момент по голямата част от трейдърите, ами те постоянно разполагат и със вътрешна информация и знаят повечето новини предварително! (Особенно икономическите показатели и всичко което излиза от централните банки). За това има много индикации но е трудно да се докаже.
Въпреки това те реално няма как да се възползват от тази информация чрез директно отваряне на голяма позиция за собствена сметка.
Просто защото са прекалено големи и няма кой да им предостави тази ликвидност. (Както вече изяснихме, те самите са най големите доставчици на ликвидност и са си един картел.)
Единствения начин да се възползват от тази информация е като манипулират пазара по такъв начин че да излъжат спекулантите които от своя страна да се превърнат във нищо неподозиращи доставчици на ликвидност за Маркет Мейкърите!
Маркет Мекърите залагат прецизно изчислени капани които имат за цел да обърнат ролите, да объркат настроенията на пазара и по този начин да активират рефлексите на губещите трейдъри. (Рефлексите - това са онези лоши навици които описах в предния пост).
По този начин изкуствено се създава паника която рано или късно води до капитулация на спекулантите чрез каскада от активирани стопове.
Спекулантите пък от своя страна някакси съвсем “случайно” са много добре “обучени” да си поставят стоповете на “правилните” места - Над последния връх и под последното дъно.
Сега да разгледаме конкретните методи и инструменти за манипулация.
Първия и най важен инструмент са автоматизираните системи и алгоритми чрез които маркет мейкърите котират бидовете и офертите. (Bid Ask). Тези алгоритми през повечето време излъчват котировки на полу-случаен принцип (базирани са на разни математически модели за изчисление на риск и волатилност от типа на
Black–Scholes и др.подобни) и имат за цел да задоволят текущото търсене и предлагане.
Тези системи така са направени че да “усещат” текущото търсене на ликвидност на различните ценови нива, да го задоволят това търсене и във същия момент така да нагодят нещата че нетната експозиция към едната или другата страна никога да не става прекалено голяма. (Имат конкретни лимити) Защото тази експозиция преставлява риск. Там си имат цели отдели със математици, програмисти и риск мениджъри които имат задачата да измислят и да оптимизират тези системи.
Тези системи обаче във определени моменти могат да преминават и на ръчен (или полуръчен) контрол.
Това става по време на новини, както и при всякакви рискови ситуации породени от непредвидени събития.
Тези системи във всеки един момент могат да бъдат настроени да котират повече ликвидност (по големи обеми) към едната или другата страна. (В зависимост от експозицията)
А при много рискови събития могат изобщо да спрат да котират за известно време. Така се получават гаповете. По малки гапове както при всяка новина или по големи както примерно се случи при швейцарския франк през 2015г.
Тази част е много важно да я разберете!
Маркет мейкърите по всяко време могат да накланят везните към едната или другата страна чрез регулиране (променяне) на размера бидовете и офертите.
Тази способност има дава огромна власт която може да бъде използвана и за манипулиране на пазара така както им е изгодно.
Втория инструмент са медиите.
Маркет Мейкърите си имат поставени лица (журналисти, финансови анализатори) и собствени канали чрез които могат да пускат слухове и изфабрикувани фалшиви нови.
Има поне 30-тина активни акаунта във социалните мрежи които редовно публикуват такива фалшиви новини. Тази информация се разпростанява от време на време дори във големите медии като Reuters, Bloomberg и CNBC.
Големите аудио канали от типа на RANsquawk също пускат такива слухове от време на време. Аз лично съм ги засичал много пъти.
Чрез новините те могат да провокират спекулантите да отворят позиции в дадена посока или да закрият отворени позиции.
Сега ще ви покажа два от основните модели по които се извършава манипулацията
(Или да го кажем на народен език – сега ще научите как се стрижат и как се доят овце!)
Имайте предвид че тук не е важно как изглежда формата на графиката! Вариации има хиляди.
Важната част е последователността на събитията и най вече контекста във който се случват тези събития.
Нашата задача е да извлечем есенцията на моделите и да разберем основните принципи които стоят зад тях.
Модел 1 - Манипулация при новини (Модела го обяснявам как работи при негативни новини, при добри новини е същото но обърнато огледално).
Този модел е от типа “Зиг-Заг” при който стоповете могат да се обират повече от един път в рамките на един модел.
1. Пазара за деня се намира във неутрално състояние. Може да има лек тренд но нищо значимо.
2. (Тази част не задължителна) В даден момент може да се появят слухове, или фалшиви/непотвърдени новини от неофициални източници.
3. Маркет мейкърите създават фалшив пробив чрез редуциране на ликвидноста (намаляне размера на офертите).
4. Спекулантите вече са научили фалшивите новини и слухове (ако има такива) и отварят позиции (купуват) по посока на пробива.
5. Маркет мейкърите заемат обратната позиция на спекулатните и увеличават обема на офертите за да лимитират пробива. (По този начин те акумулират къса експозиция)
6. Излизат истински новини които са противоположни на фалшивите (ако е имало такива)
7. Маркет Мейкърите моментално премахват всички бидове.
8. Цената се срива - получава се гап.
9. Маркет Мейкърите котират нови бидове на по ниска цена. (обикновенно под нивата където са били стоповете на дългите позиции които са били отворени след фалшивия пробив).
10. Трейдърите научават истинската новина, ликвидират дългите позиции (които са оцелели след гапа) и отварят къси позиции очаквайки че цената ще падне още много.
11. Корекция! Маркет Мейкърите вече се освобождават от късата си експозиция и увеличават още размера на Бидовете със което бутат цената нагоре.
12. Трейдърите продават още и усредняват късите си позиции смятайки че по високата цена е изгодна за тях и очаквайки скоро цената да падне до ново дъно за деня (все пак новините са лоши).
13. Маркет Мейкърите правят последен натиск и активират първите стопове на късите позиции. Офертите намалят на минимум, цената се покачва бързо. (възможни са малки гапове).
14. Настава пазарна паника! Трейдърите масово ликвидират късите позиции, (повечето автоматично). А някой продължават да добавят и да усредняват със все по големи обеми със надеждата че цената със сигурност ще падне. (все пак новините са лоши).
15. Финална фаза – всички стопове са обрани! (Понякога тук маркет мейкърите се намесват ръчно за да ударят и последните стопове в случай че предишния връх е оцелял). Трейдърите излизат от пазара със загуба, маркет мейкърите излизат със печалба.
16. Цената пада. (Тази част не винаги се случва. Понякога пазара се стабилизира близо до върха и има продължение на възходящия тренд и на следващия ден).
17. Ако цената пада, то тя ще срещне подкрепа точно на нивата от които е започнала паниката. Причината за това е че една част от трейдърите със късите позиции винаги оцеляват (защото не ползват стопове) а новата ниска цена им дава възможност да ликвидират тези позиции на нула или със малка загуба. Само че при затварянето на тези позиции те купуват а това покачва цената.
18. Повечето позиции са ликвидирани, пазара се стабилизира и навлиза в рейндж. (до следващата сесия и следващите новини). Както казах понякога модела има продължение и на следващия ден. А понякога цената продължава да се покачва и през следващите 2-5 дни (Ако няма други новини и все още има много незакрити губещи къси позиции).
Със червено съм маркирал местата където се намесват (потенциално) маркет мейкърите.
Както вече казах точната графична форма на модела не е важна. Може да изглежда и по други начини, вариации има много. Но това е основата.
